Jak rozpoznać fake newsa na Facebooku i Twitterze? Szybki poradnik

Autor: Piotr Ciszewski - data dodania: 07.03.2023 - data edycji: 07.03.2023

W sieci codziennie spotykamy się z setkami najróżniejszych newsów i doniesień. Część z nich może się jednak okazać fałszywymi wiadomościami, o czym przekonać się mogą między innymi użytkownicy mediów społecznościowych. Wydaje się bowiem, że to właśnie posiadacze kont na Twitterze czy Facebooku najczęściej padają ofiarami popularnych fake newsów. Rozpoznanie fałszywych wiadomości nie jest łatwe, zwłaszcza w natłoku wpisów i postów. Okazuje się jednak, że większość informacji jesteśmy w stanie samodzielnie zweryfikować i sprawdzić. Jak to zrobić?

Sprawdź źródło informacji

Często udostępniane informacje pochodzą z wątpliwych źródeł, które w przeszłości podawały dalej niesprawdzone informacje. Przed udostępnieniem dalej konkretnego wpisu warto wykorzystać na przykład fact-checkingowe strony internetowe, np. Snopes, PolitiFact, czy FactCheck.org, które pomogą nam zarówno przy weryfikacji prawdziwych wydarzeń, jak i ujawnianiu fałszywych informacji. Przed ustostępnieniem dalej wiadomości warto także sprawdzić, czy podająca wpis strona jest wiarygodna (zaznaczyć należy, że do najbardziej wiarygodnych witryn w sieci należą między innymi BBC, CNN, The Guardian, The New York Times lub Reuters). Warto także sprawdzić, czy konkretna informacja pojawia się także w innych źródłach. Kiedy już zdarzy nam się podać fałszywą informację i to zweryfikujemy, warto się poprawić i zaznaczyć, że wcześniej publikowana przez nas wiadomość nosiła znamiona fake newsa.

Sprawdź datę podania danego newsa

Kolejnym ważnym elementem każdego newsa jest data, pod którą został opublikowany. Może się bowiem zdarzyć, że dalej podawana jest wiadomość sprzed nawet kilku lat, która w obecnych realiach może mieć zupełnie inny wydźwięk niż w przeszłości. Także nowe treści mogą być opierane na doniesieniach sprzed lat (na przykład na nieaktualnych badaniach). Jest to szczególnie istotne w przypadku newsów, które mogą dotyczyć szybko zmieniającej się sytuacji (na przykład konfliktu zbrojnego czy epidemii). W tym przypadku także zwracać uwagę należy na wspomniane wcześniej źródło pochodzenia danej informacji.

Sprawdź zdjęcie i film

Najczęściej artykuły informacyjne ilustrowane są zdjęciami lub grafikami, które także wprowadzać mogą nas w błąd. Wówczas należy sprawdzić, co faktycznie widnieje na fotografii i czy przypadkiem nie była już używana w przeszłości, lub czy nie jest spreparowana. Jak sprawdzić grafikę? Dokonać tego można przez kliknięcie prawym przyciskiem w obrazek i wybrać opcję "szukaj grafiki za pomocą narzędzia Google Lens". Wówczas poinformowani zostaniemy, czy grafika została gdzieś wcześniej udostępniona. Podobnie sprawa wygląda w przypadku filmów i nagrań, które także często publikowane są w ramach artykułów newsowych i wiadomości. W tym przypadku pomocna może okazać się witryna YouTube DataViewer, która prowadzona jest przez Amnesty International. Dzięki niej sprawdzimy, gdzie było wcześniej publikowane nagranie i w jakim kontekście. Manipulacje grafiką i nagraniem należą do najczęstszych problemów z wiarygodnością newsów.

Zorientuj się w kontekście

Informacje wyjęte z kontekstu potrafią namieszać i sprawić, że podana informacja będzie miała zupełnie inny wydźwięk, co z kolei może przekładać się na wprowadzanie ludzi w błąd. Przed udostępnieniem danego wpisu warto więc sprawdzić, czy aby na pewno prawidłowo rozumiemy kontekst wpisu i czy nie jest on częścią na przykład dłuższej wypowiedzi. Dodatkowo zwrócić uwagę należy także na język podawanych informacji. Nie warto zazwyczaj cytować newsów pisanych w sposób sensacyjny czy emocjonalny. Zwrócić uwagę należy także na błędy językowe, co może sugerować, że podana informacja nie jest prawdziwa. Pamiętajmy, że nie należy wierzyć we wszystko, co czytamy w internecie. Przed udostępnieniem jakiejkolwiek informacji na Facebooku lub Twitterze, zawsze warto się upewnić, że cytujemy wiarygodne źródło, z właściwą datą i zrozumiałym kontekstem.

Chcesz kupić auto? Sprawdź autokomisy w swojej okolicy lub odwiedź salon firmowy (na przykład firmy Mercedes). 

Czytaj również

Poleć naszą stronę

Lubisz naszą stronę i chciałbyś polecić ją Swoim znajomym. Polecaj nas na serwisach społecznościowych takich jak Facebook lub Twitter. Pomóż nam rozwijać wspólny projekt

© Infonumer.pl - All rights reserver. Wszystkie prawa zastrzezone